Duminică, Aprilie 28, 2024

Exclusiv pentru Medici Veterinari

Rezumat:

O echipă de medici veterinari cercetători în cadrul Universității Wisconsin-Madison din SUA a dorit să determine factorii, inclusiv vârsta și vederea, care influențează interesul unui câine de a interacționa cu un conținut video. În cele din urmă, scopul studiului, care a fost lansat în urmă cu doi ani, a fost acela de a sprijini dezvoltarea unor modalități mai sensibile de evaluare a vederii canine - un lucru care a lipsit cu desăvârșire în medicina veterinară.Studiul a descoperit că interesul câinilor este maximizat atunci când urmăresc videoclipuri care prezintă alte animale.

Echipa Veterinarul
28.Apr.2024

În cele din urmă, scopul studiului, care a fost lansat în urmă cu doi ani, a fost acela de a sprijini dezvoltarea unor modalități mai sensibile de evaluare a vederii canine - ceva ce a lipsit cu desăvârșire în medicina veterinară.

„Metoda pe care o folosim în prezent pentru a evalua viziunea la câini este un nivel foarte scăzut. La oameni, ar fi echivalentă cu a spune da sau nu dacă o persoană este oarbă", spune Mowat.

„Avem nevoie de metode mai sensibile de evaluare a vederii la câini, folosind un echivalent al unei diagrame oculare pentru câini. Am speculat că videoclipurile au potențialul de a menține atenția câinelui suficient de mult timp pentru a evalua funcția vizuală, dar nu știam ce tip de conținut este cel mai atractiv și mai atrăgător pentru câini".

Publicat recent în jurnalul Applied Animal Behaviour Science, studiul a constatat că patrupezii sunt mai implicați atunci când urmăresc videoclipuri care prezintă alte animale.

Conținutul care prezintă alți câini a fost cel mai popular. Dar dacă un documentar National Geographic despre evoluția canină pare prea elevat pentru prietenul tău cu patru picioare, Scooby Doo ar putea fi, de asemenea, o opțiune perfect acceptabilă.

Pentru a înțelege mai bine tipul de conținut care ar putea atrage cel mai mult câinii pe ecran, Mowat a creat un chestionar pe internet pentru ca proprietarii de câini din întreaga lume să raporteze obiceiurile de vizionare la televizor ale companionilor lor canini.

Participanții au răspuns la întrebări despre tipurile de ecrane din casele lor, modul în care câinii lor interacționează cu ecranele, tipurile de conținut cu care câinii lor interacționează cel mai mult, precum și informații despre vârsta, sexul, rasa și locul de reședință al câinelui.

De asemenea, aceștia au furnizat descrieri ale comportamentului câinilor lor atunci când vizionau videoclipuri.

Cel mai frecvent, proprietarii de câini au descris comportamentul animalelor lor de companie ca fiind unul activ - inclusiv alergarea, săriturile, urmărirea acțiunilor de pe ecran și vocalizarea - în comparație cu comportamentele pasive, cum ar fi statul culcat sau așezat.

Proprietarii de câini au avut, de asemenea, opțiunea de a le arăta câinilor lor patru videoclipuri scurte cu subiecte de posibil interes, inclusiv o panteră, un câine, o pasăre și traficul care se deplasează pe un drum.

Aceștia au fost apoi rugați să evalueze interesul câinelui lor față de fiecare videoclip și cât de atent a urmărit câinele obiectele în mișcare de pe ecran.

Mowat a primit 1.600 de răspunsuri de la proprietari de câini din întreaga lume, inclusiv din Statele Unite, Canada, Marea Britanie, Uniunea Europeană și Australasia.

Dintre acești respondenți, 1.246 au completat în cele din urmă studiul. Iată câteva dintre cele mai interesante rezultate:

  • Vârsta și vederea au fost legate de cât de mult a interacționat un câine cu un ecran.
  • Rasele de câini sportivi și de pășunat par să urmărească tot conținutul mai mult decât alte rase.
  • Conținutul video care prezintă animale a fost cel mai popular, alți câini fiind de departe subiectele cele mai atractive pentru vizionare.
  • Oamenii nu par să fie foarte atractivi pentru câini, ocupând locul nouă din 17 categorii prestabilite.
  • Desenele animate au fost atrăgătoare pentru mai mult de 10% dintre câini.
  • Mișcarea de pe ecrane a fost un motivator puternic pentru atenția la ecran.

Mowat spune că intenționează să se bazeze pe rezultatele acestui studiu. Cercetările viitoare se vor concentra pe dezvoltarea și optimizarea metodelor bazate pe video care pot evalua schimbările în atenția vizuală pe măsură ce câinii îmbătrânesc, precum și pe răspunsul la întrebări care i-ar putea ajuta pe prietenii noștri cu patru picioare să îmbătrânească cât mai grațios posibil.

„Știm că o vedere slabă are un impact negativ asupra calității vieții la persoanele în vârstă, dar efectul îmbătrânirii și al schimbărilor vizuale la câini este în mare parte necunoscut, deoarece nu îl putem evalua cu acuratețe", spune ea.

„La fel ca oamenii, câinii trăiesc mai mult timp și vrem să ne asigurăm că sprijinim o viață mai sănătoasă și pentru ei."

Un alt obiectiv al lui Mowat este de a compara modul în care îmbătrânește vederea câinilor în comparație cu cea a omului sau a oamenilor cu care împart casa.

„Câinii au o durată de viață mult mai scurtă decât stăpânul lor, desigur, și dacă există factori de mediu sau de stil de viață emergenți care influențează îmbătrânirea vizuală, s-ar putea foarte bine să apară la câinii noștri cu zeci de ani înainte de a apărea la noi", explică ea.

Referință: 

  1. L.K. Donohue, M. Buesing, K.D. Peterson, C. Ersoz, L.J. Russell, F.M. Mowat. Screen interaction behavior in companion dogs: Results from a dog owner surveyApplied Animal Behaviour Science, 2024; 270: 106151 DOI: 10.1016/j.applanim.2023.106151